User Testing - wstęp
Po rozmowach z właścicielami czy CMO's, odnoszę wrażenie, że żyją w przeświadczeniu, ze testy na użytkownikach to jest bariera nie do przejścia, ze względu na wysiłek oraz koszty. Wcale nie musi tak być. Ok, to nie jest za free, jednak to jest "gra na kodach". Wkładasz kasę w coś, co gwarantuje Ci wzrost.
Dam Ci przykład. Kiedy stawiałem swój ecommerce, robiłem to strasznie "na krzywy...". Wiedziałem, że wszystkiego nauczę się po drodze. Na starcie wielką ścianą dla mnie była strona główna, gdzie pchałem dość istotną część ruchu, jednak wsp. odrzuceń był na poziomie ponad 90%, co oznaczało, że strona. w ogóle nie spełniała oczekiwań użytkowników.
Na pomoc przyszły testy na użytkownikach.
Nakreślę Ci kontekst - mam marketplace z rzeczami handmade dla dzieci.
Po przeprowadzeniu ankiet na grupie docelowej, okazało się, że cała treść w obszarze fold w ogóle nie mówi o tym, że to jest marketplace (mimo, że dałbym sobie rękę uciąć). Uzytkownicy ze względu na zamieszczone slidery, myśleli, że sprzedaję tylko jeden produkt dla niemowląt.
Wprowadziłem zmiany zgodnie z tym, co pisali użytkownicy. Wydałem na to 50 dolarów. Zwróciło mi się to w 2 tygodnie.
Wróćmy zatem do podstaw. Czym są testy na użytkownikach?
Testowanie użytkowników jest filarem badań klientów i optymalizacji współczynnika konwersji, wykorzystywanym do ujawniania problemów z użytecznością na stronach www (szczególnie ecommerce). Właściwie zaimplementowany proces może otworzyć oczy na kluczowe problemy użytkowników.
Testowanie użytkowników jest idealnym uzupełnieniem badań nad Twoją grupą docelową, ponieważ na podstawie chociażby ruchu. z Google Ads, możesz zobaczyć kto wyszukuje Twoich produktów pod kątem demografii. Możesz to wykorzystać do sprawdzenia tej konkretnej grupy właśnie na testach, co pozwoli Ci zoptymalizować stronę pod Twoją największą grupę docelową.
Dzięki temu masz pełen obraz. Znasz swoją grupę docelową pod katem demografii i również wiesz jak ona zachowuje się na stronie i czego od Ciebie oczekuje.
Testowanie użytkowników a badania użytkowników
Podczas gdy terminy testowanie użytkowników i badania użytkowników są używane zamiennie, badania użytkowników są terminem zbiorczym dla różnych metod badawczych. Obejmuje to wywiady, ankiety, grupy fokusowe i inne. Testowanie użytkowników to wycinek z drzewa badań użytkowników.
Pomyślne testy użytkowników mogą być bardzo skuteczne w identyfikowaniu problemów klientów. Ale wszystko zależy od sposobu, w jaki monitorujesz i wybierasz użytkowników do testów.
Jak skutecznie przeprowadzać testy?
1. Odpowiednia grupa docelowa
Tak jak pisałem wcześniej podstawa, to dane demograficzne, jednak to nie zawsze wystarczy.
W kolejnym kroku warto zastanowić się nad pytaniami przesiewowymi, , które pozwolą Ci zidentyfikowac psychografię, która pasuje do Twojego unikalnego profilu odbiorcy.
Na przykład:
"Jakie jest Twoje podejście do zakupów wystroju pokoju dziecka?"
- Wolę podejmować proste decyzje z kilku opcji, aby zaoszczędzić sobie czasu. [Odrzucam]
- Nie spieszę się. Staram się znaleźć najlepszą ofertę w najniższej cenie. [Odrzucam]
- Nie spieszę się. Dążę do znalezienia najlepszego produktu i przedkładam jakość nad koszty. [Akceptuję]
- Żadne z powyższych. [Odrzucam]
Kolejna rzecz to odsianie tych, którzy byli już u Ciebie na stronie, żeby mieć 100% pewność, że ci, którzy będa przeglądać stronę, będa to robić po raz pierwszy:
Produktu których z poniższych marek przeglądałeś(aś)?
Konkurent 1 [Akceptuj]
Konkurent 2 [Akceptuj]
Twoja witryna [Odrzuć]
Konkurent 3 [Akceptuj]
Fałszywa firma [Odrzuć]
Żadne z powyższych [Odrzuć]
I po kilku takich pytaniach odsiewowych masz większe prawdopodobieństwo, że testy się udadzą.
2. Zadawaj właściwie pytania
To jest bardzo częsty błąd. Jeśli nie sformułujemy dobrze pytań, odpowiedzi będą przeróżne i nie takie, jakich oczekiwaliśmy.
Na przykład jeśli masz problem ze stroną produktu, ponieważ użytkownicy często z niech wychodzą, to nie pytaj "co Ci się podoba/nie podoba na tej stronie", tylko nakieruj "czego brakuje na stronie produktu, co musisz wiedzieć, aby sfinalizować zakup?"
Dobrą praktyką jest przed rozpoczęciem testów użytkowników przeprowadzenie pilotażu (wstępny test na małą skalę), aby odkryć niejasne pytania i obszary wymagające poprawy w swoim teście.
Nie przeprowadzaj zbyt wielu testów. Badanie wykazało, że około pięciu użytkowników na test użyteczności odkrywa około 80% problemów z użytecznością.
Ok, to gdzie przeprowadzać testy?
Narzędzi do testowania użytkowników jest mnóstwo, jednak ja jestem wierny https://usabilityhub.com/ który świetnie się sprawdza równiez na polskich biznesach - są polscy ankieterzy.